Bagi melahirkan tingkah laku dan akhlak yang mulia seseorang itu perlu memastikan hati dan jiwanya (spritual) dalam keadaan sihat dan baik. Bagi al-Ghazali hati yang baik dan sihat itu pula adalah hati yang sentiasa dimakmurkan dengan ketaqwaan, disucikan dengan riadah serta bersih daripada akhlak keji.
Hati jenis ini lebih mendorong akal seseorang berfikir untuk menyingkap kebaikan serta rahsia-rahsia hati sehingga terbukalah cahaya mata hati yang seterusnya mendorong seseorang melakukan amal. Hati dalam kategori ini dipancari oleh cahaya akal, dimakmurkan dengan cahaya ilmu serta dipimpin kepada kebaikan demi kebaikan secara berterusan.
Sementara itu, bagi memastikan hati atau jiwa seseorang itu dalam keadaan sihat dan suci, al-Ghazali menyarankan tazkiyah al-nafs - usaha membersihkan jiwa, hati dan diri manusia daripada kekotoran sifat keji dan kemudian menghiasinya dengan sifat-sifat murni yang memerlukan usaha gigih secara berterusan dilakukan bagi memelihara hati daripada kekotoran. Proses tazkiyah al-nafs menurut al-Ghazali perlu melalui dua proses yang dikenali sebagai takhalli (mujahadah al-nafs) dan tahalli (riyadah al-nafs).
Al-Takhalli pula merupakan proses mengosongkan atau membersihkan jiwa daripada selain Allah Taala terutamanya daripada sifat-sifat tercela serta menurut hawa nafsu. Pengertian ini mempunyai persamaan dengan kaedah mujahadah al-nafs sebagaimana yang dijelaskan oleh al-Ghazali khususnya dari sudut berjuang dan melawan nafsu secara bersungguh-sungguh bagi menghapuskan segala sifat mazmumah yang terhasil daripada hasutan syaitan.
Manakala al-Tahalli pula bermaksud menghiasi batin dan mengindahkannya dengan kebaikan (al-fadilah) untuk menghampirkan diri kepada Allah Taala. Ia pula mempunyai persamaan dengan kaedah riyadah al-nafs yang merupakan latihan jiwa secara beransur-ansur menuju ke arah kebaikan yang dapat menghiasi hati dengan sifat-sifat mahmudah.
Ringkasnya dapat difahami, kesihatan spiritual terletak pada sejauh manakah hati seseorang itu dapat dibersihkan daripada segala sifat-sifat mazmumah seperti marah, dendam, benci, hasad dengki dan sebagainya dan dapat pula dihiasi dengan sifat-sifat mahmudah seperti sabar, syukur, redha, muhasabah, qanaah dan sebagainya.
Semoga kita semua mendapat ketenangan jiwa serta kebahagian hidup di dunia dan akhirat.