Islam tidak melihat punca stress itu dari tekanan mental semata-mata. Bahkan punca tekanan itu sebenarnya berpunca dari kecelaruan dan kelemahan hati (qalb), ruh, nafsu dan akal.
1. Kelemahan Hati
Kelemahan hati yang menyebabkan rapuhnya hubungan individu itu dengan Allah SWT menyebabkan kehidupannya menjadi sempit, seolah-olah tiada jalan keluar dari setiap inci masalah. Hati yang baik mempunyai unsur yang sangat halus (latifah), ketuhanan (rabbaniyah) dan kerohanian (ruhaniyah).
Manusia menganal Allah SWT dengan hatinya. Bukan dengan anggota badan yang lain. Hati adalah raja manakala segala anggota badannya yang lain hanyalah pelayan atau pengikut saja. Hatilah yang akan merasa bahagia bila dekat dengan Allah. Ia jugalah yang memperolehi kekecewaan dan kesengsaraan apabila ia ingkar kepada hukum Allah dan lalai serta leka dari mengingatinya.
Surah Taha, ayat 124:
“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.”
2. Kelemahan Roh
Roh diberi istilah Jawahir, Nyawa dan Jiwa. Menurut al-Marhum Tuan Sheikh Muhammad Zain Minangkabau, erti ruh itu amar Allah.
Al-Isra’, ayat 85:
“Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: “Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja”.
Roh itulah yang menghidupkan jasad atau badan. Dalam Ilmu Tasauf mereka membezakan di antara roh dengan Nyawa. Nyawa adalah satu unsur yang halus yang ada pada setiap makhluk yang hidup samada manusia atau haiwan. Manakala roh pula merujuk kepada nyawa yanga da setiap Mukmin. Beza nyawa dan roh di sisi ilmu tasauf ialah roh mengenal Allah SWT manakala nyawa tidak.
Maka kekuatan roh itu dinilai dari sudut mengenali Allah SWT. Semakin ia kenal Allah, semakin kuat dan mantap ruh itu. Jika tidak jadilah ruh itu ruh yang lemah yang akan diganggu oleh iblis dan syaitan.
3. Pengaruh Nafsu
Al-Imam al-Ghazali, memberi pengertian al-Nafs itu sebagai satu unsur yang halus yang mana dialah hakikat manusia. Ia mempunyai bermacam-macam sifat dan bermacam-macam keadaan. Apabila kecelaan dan keburukkan menguasai hati itulah yang dikatakan nafs lawwamah atau nafs al-ammaratu bissu’.
Surah al-Qiamah, ayat 2:
“Dan aku bersumpah dengan ‘Nafsul Lawwaamah’ (Bahawa kamu akan dibangkitkan sesudah mati)!
Surah Yusuf, ayat 53:
“Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Apabila ketenangan, ketenteraman dan kejernihan menyelubungi hati itu, maka itulah yang diseru oleh Allah SWT dengan nafsul Muthmainnah.
Surah al-fajr, ayat 27-28:
(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): “Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! “Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nimat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu)! “Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaKu yang berbahagia. “Dan masuklah ke dalam SyurgaKu!”
Nafs muthmainnah mendorong hati melakukan segala kelakuan positif, rasional dan teratur. Inilah tingkat nafsu yang dikehendaki dalam Islam seperti mana di dalam ayat di atas, keadaan nafsu seperti ini adalah nafsu yang baik dan mendapat keredhaan Allah SWT.
4. Kelemahan akal
Imam al-Ghazali telah memberikan makna akal iaitu sesuatu yang memperolehi ilmu atau tempat pengetahuan. Kelemahan akal berpunca dari kejahilan atau sedikit ilmu seseorang. Para Hukama’ mengandaikan ilmu itu adalah makanan bagi akal. Tanpa ilmu akal akan mati. Akal yang mati tidak akan berfungsi dengan baik. Luqmanul Hakim pernah berpesan kepada anaknya:
“Wahai anakku, duduklah kamu dengan orang-orang yang berilmu dan rapatkanlah lutut-lututmu dengan nereka, sesungguhnya Allah SWT menghidupkan hati (akal) itu dengan cahaya ilmu, sepertimana dihiudpkan bumi dengan air hujan.”
Sabda Nabi SAW dalam sebuah hadis:
“Sesiapa yang mempelajari ilmu-ilmu agama Allah azzawajal, maka Allah SWT akan mencukupkan segala keperluannya dan memberinya rezeki dari sumber yang tidak disangka-sangka.” – hadis ini mempunyai sanad yang dhaif.