ADA orang semakin kaya, semakin bongkak dan sombong sifatnya. Tidak kurang pula apabila berkuasa, mula hendak menunjukkan kekuasaan mereka.
Perkara ini berbeza dengan sahabat Nabi Muhammad, Abdul Rahman Auf yang semakin tawaduk kepada Allah dan merendah diri apabila dikurniakan kekayaan. Beliau adalah orang kaya bersifat mulia.
Abdul Rahman yang terkenal sebagai pedagang kaya tidak mudah terbawa-bawa dengan kekayaannya, sebaliknya sentiasa teguh berpegang kepada Islam. Inilah antara keistimewaan yang menyebabkan Abdul Rahman mampu menerima amanah Rasulullah dalam usaha menegakkan Islam.
Suatu hari selepas melihat pelbagai penderitaan yang dialami oleh sahabatnya, Rasulullah bersabda, bermaksud: "Lebih baik kamu meninggalkan Makkah menuju ke negeri Abisinia kerana di sana ada sebuah kerajaan yang tidak berlaku zalim terhadap rakyatnya. Itulah suatu tempat yang cukup baik untuk melakukan hijrah sampai saat Tuhan membukakan jalan bagi kamu sekalian."
Apa yang diucapkan oleh Rasulullah itu meninggalkan kesan mendalam kepada sahabatnya. Tidak lama kemudian, rombongan pertama seramai 10 lelaki dan empat wanita melakukan hijrah.
Selepas itu, rombongan kedua kaum Quraisy daripada 83 lelaki, 17 wanita dan kanak-kanak pula, menyusuli mereka.
Mereka yang turut berhijrah ialah Usman bin Affan yang kemudian muncul sebagai seorang daripada khalifah Islam. Usman berhijrah bersama isterinya, Rukiah, iaitu puteri Rasulullah.
Selain Usman, turut berhijrah itu ialah Abdul Rahman. Penyertaan Abdul Rahman dalam kumpulan yang berhijrah itu membawa makna besar kepada rombongan itu. Perkara sedemikian kerana dia adalah orang berada.
Disebabkan kedudukannya itu, dia kelak dapat membantu kumpulan umat Islam dalam apa juga masalah.
Abdul Rahman adalah pedagang berjaya dan dipandang tinggi oleh kaumnya. Ini tidak syak lagi memberikan kekuatan dan keyakinan kepada mereka untuk mengharungi perjuangan menegakkan Islam dengan lebih baik.
Pengorbanan Abdul Rahman memang besar dalam menegak dan meninggikan syariat Islam. Orang kaya sepertinya sanggup mengharungi penderitaan semata-mata mahu menegakkan agamanya. Inilah sikap seorang yang kental berpegang kepada akidahnya.
Bukan mudah mahu mencari seorang pedagang sebegitu, lebih-lebih lagi pada zaman yang kebanyakan orang lebih mementingkan kebendaan dalam kehidupan mereka.
Sifat yang ada pada Abdul Rahman amat bernilai menjadi aset terbaik kepada perjuangan Islam pada zamannya.
Dengan kekayaan yang ada, Abdul Rahman memilih untuk mengharung kesusahan dan penderitaan demi menegakkan syiar Islam di bumi.
Tanpa rasa malu dan takut, dia bergerak bersama-sama umat Islam lain dalam rombongan hijrah seperti yang disarankan oleh Rasulullah itu.
Sesungguhnya perpindahan Abdul Rahman dalam misi hijrah anjuran Rasulullah itu adalah pengorbanan paling besar dalam rangka menegakkan Islam pada masa depan.
Selain dikenali sebagai orang kaya, Abdul Rahman adalah seorang perunding bijaksana.
Perkara ini dapat dilihat dalam satu peristiwa selepas Saidina Umar al-Khattab meninggal dunia. Sahabat Rasulullah berkumpul di rumah seorang sahabat bernama Miswar bin Makhram.
Seperti biasa, dalam majlis perbincangan, timbul pelbagai pendapat yang berbeza. Hal ini juga berlaku dalam perjumpaan di rumah Miswar.
Sedikit sebanyak dalam perjumpaan itu, timbul hasrat beberapa sahabat yang ingin mencapai cita-cita menjadi pemimpin. Dalam pada itu, ada juga yang berfikiran rasional serta tidak mementingkan diri seperti Talhah.
Beliau berpendapat adalah lebih baik baginya tidak menjadi pemimpin sekiranya ia hanya berkemungkinan menindas sesama sendiri.
Talhah bimbang jika beliau melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan orang lain jika dilantik sebagai pemimpin. Biarlah mereka yang layak dan berkemampuan mengurus dengan adil dilantik sebagai pemimpin.
Sewaktu pelbagai pendapat yang boleh mencetuskan konflik timbul di kalangan sahabat itu, ternyata Abdul Rahman mempunyai pendirian mulia.
Beliau seboleh-bolehnya tidak mahu konflik yang tidak mendatangkan faedah dan berusaha sedaya upaya untuk mengelakkan krisis.
Oleh itu, Abdul Rahman memikirkan satu kaedah terbaik bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh sahabat yang sedang bermesyuarat itu.
Akhirnya, beliau mengemukakan formula dan diterima dengan baik oleh semua pihak.
Menurut kaedah Abdul Rahman, sesiapa yang tidak bersedia menjadi khalifah, eloklah menarik diri daripada dicalonkan menduduki jawatan itu.
Sebaliknya, mereka boleh menyerahkan jawatan itu kepada orang terbaik di kalangan mereka.
Sebagai membuktikan keikhlasannya, Abdul Rahman sendiri membuat pengakuan pada majlis itu dengan menarik diri daripada dicalonkan ke jawatan khalifah.
Pengakuan terbuka Abdul Rahman itu sesungguhnya menjadi kaedah kepemimpinan melalui teladan yang sangat murni sifatnya. Kita sedia maklum biasanya seseorang yang sudah ada kekayaan tentulah ingin pula mencapai kedudukan yang lebih tinggi dengan merebut kuasa dalam kepemimpinan masyarakat atau puak tertentu.
Bagaimanapun, tidak demikian halnya dengan Abdul Rahman. Sungguhpun dengan segala kekayaan yang ada padanya, sudah cukup untuk mempengaruhi masyarakat sekeliling untuk melantiknya menjadi khalifah tetapi dia tidak mahu berbuat demikian semata-mata kerana tuntutan nafsu.
Kekayaan tidak mengaburkan pemikirannya untuk berjalan di atas landasan yang benar dan adil.
Apabila pemikiran mengatasi hawa nafsu seseorang akan terselamat di dunia dan akhirat.
Abdul Rahman menunjukkan teladan baik kepada umat Islam yang turut sama diperjuangkannya bersama-sama Rasulullah.
Beliau benar-benar mengamalkan petunjuk yang pernah diajar oleh Rasulullah kepadanya dan sahabat lain.
Sesungguhnya, sebaik Abdul Rahman mengumumkan pendiriannya mengenai jawatan khalifah itu, ramai yang hadir pada majlis mesyuarat itu terpegun.
Mereka kagum dengan sifat serta peribadi beliau. Mereka menghargai dan menghormati pendirian seorang yang kaya raya dan sepatutnya menonjolkan diri, tetapi tidak mengambil kesempatan daripada kekayaannya untuk kepentingan diri sendiri.