C.I.N.T.A

Gambar sekadar hiasan


"LOVE". Love to Allah, Love to Family, Love to Friends and Love to Lovers.


C.I.N.T.A.
Cinta kepada Allah, Cinta kepada Keluarga, Cinta kepada Sahabat dan Cinta kepada orang tersayang.


Pendahuluan

Firman Allah SWT dalam surah Al-‘Imran, yang bermaksud:
"Katakanlah apabila kamu cinta kepada Allah maka ikutilah aku (Rasulullah) maka Allah akan mencintai kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu" (Al-‘Imran:31)

Roh semulajadi manusia ingin disayangi dan menyayangi, ingin dikasihi dan mengasihi serta ingin dicintai dan mencintai. Perasaan sayang manusia tiada terhad sesama insan semata-mata tetapi meliputi semua makhluk yang bernyawa. Sayang pula diberi hanya sesama manusia, tidak kepada benda. Ini yang membezakan di antara 'sayang' dengan 'kasih sayang'. Manakala perasaan cinta pula walaupun tidak salah diberikan sesama makhluk tetapi cinta paling agung hanya layak diberikan untuk Allah.

Manusia hidup di atas muka bumi dengan dibekalkan oleh Allah SWT pelbagai perasaan di dalam diri mereka. Perasaan-perasaan tersebut membuatkan manusia dapat menjalani kehidupan di atas muka bumi sama ada dengan aman dan tenteram atau resah dan gelisah. Di antara perasaan yang dikurniakan oleh Allah SWT itu ialah perasaan cinta. Ianya merupakan sebahagian daripada kehidupan manusia. Manusia menganggap cinta adalah segala-galanya bagi mencapai suatu kehidupan yang normal. Namun ramai orang masih lagi membicarakan tentang pengertian cinta yang sebenarnya. Ramai yang mengertikan cinta dengan pelbagai definisi. Ada yang menganggap cinta itu adalah ekspresi sikap kita kepada lawan sejenis, yang dianggap istimewa. Ada juga yang mengertikan cinta sebagai rasa sayang yang mendalam terhadap sesuatu. Namun sebenarnya pengertian cinta sampai ke hari ini masih menjadi misteri, tiada seorang pun yang boleh merumuskan erti cinta yang sebenarnya selain daripada cinta kepada Allah dan RasulNya.


Makna Cinta

Apakah maksud cinta dan makna cinta itu? Ia adalah perasaan jiwa dan gejolak hati yang mendorong seseorang untuk mencintai kekasihnya dengan penuh ghairah, lembut dan kasih sayang.

Cinta sebenarnya merupakan satu fitrah yang ada di dalam hati setiap manusia yang murni, yang tidak dapat dipisahkan dengan kehidupannya. Cinta wujud hasil daripada satu perasaan yang halus. Cinta mewujudkan perasaan kasih sayang dan belas kasihan sesama manusia dan makhluk di dunia ini. Tanpa perasaan cinta, seseorang itu akan merasakan kekosongan di dalam jiwa mereka. Maka cinta selalu diperlukan. Perasaan kasih sayang sesama manusia merupakan tonggak utama untuk menyalurkan konsep persaudaraan. Cinta inilah yang mengajar kita supaya mencintai ibu bapa dan keluarga. Selain daripada cinta kepada kedua-dua ibu bapa, Islam juga meletakkan cinta sesama mukmin.

Jika seseorang ingin menikmati dengan cara yang terhormat dan mulia, sudi dan penuh taqwa, tentu ia akan mempergunakan cinta itu untuk mencapai keinginan yang suci dan mulia pula. Menurut Islam cinta ada tiga tingkatan, tingkatan tertinggi adalah cinta kepada Allah, Rasullullah dan berjihad di jalan Allah. Cinta tingkat menengah adalah cinta kepada orang tua, anak, saudara, isteri/suami, dan kaum kerabat. Cinta tingkat terendah adalah cinta yang lebih mengutamakan cinta keluarga, kerabat, harta dan tempat tinggal (At-Taubah: 24).


Cinta Agung

Bagi setiap mukmin yang bertakwa sudah menjadi keharusan bahawa cinta kepada Allah, Rasulullah dan berjihad di jalan Allah merupakan cinta yang tidak ada tandingnya. Hal ini merupakan keteguhan iman dan merupakan keharusan dalam Islam. Tidak diragukan lagi bahawa seorang Mukmin yang telah merasakan kelazatan iman di dalam hatinya, ia akan mencurahkan segala cintanya kepada Zat yang Maha Sempurna.

Rasa cinta ini merupakan asas pada cinta-cinta yang lain. Ia merupakan bukti keimanan kita pada Allah SWT. Cinta ini boleh mendorong seseorang hidup dalam manhaj rabbani, iaitu merealisasikan Islam di dalam kehidupannya dan seterusnya memberi kekuatan untuk terus memperjuangkan Din yang suci ini.

Cinta model ini adalah cinta yang paling utama. Bahkan kata ulama kita, cinta kepada Allah adalah perkara utama dari iman dan tauhid seorang hamba. Kerana memang Allah sahajalah satu-satunya zat yang patut diberikan rasa cinta. Semua cinta, kalau kita buat peringkat maka nyatalah bahawa cinta kepada Allah adalah puncaknya. Ia adalah yang tertinggi, paling agung dan paling bermanfaat. Begitu bermanfaat cinta kepada Allah ini, sehingga tangga-tangga menuju kepadanya pun merupakan hal-hal yang bermanfaat pula. Diantaranya berupa taubat, sabar dan zuhud. Apabila cinta diibaratkan sebuah pohon maka ia pun akan menghasilkan buah-buah yang bermanfaat seperti rasa rindu dan redha kepada Allah.

Mengapa kita mesti cinta kepada Allah? Banyak sekali sebabnya. Antaranya adalah kerana Allah lah yang memberikan nikmat kepada kita, bahkan segala nikmat. Sedangkan hati seorang hamba tercipta untuk mencinta orang yang memberikan kebaikan kepadanya. Dengan demikian, amat wajarlah bagi seseorang hamba itu cinta kepada Allah, kerana Dialah yang memberikan semua kebaikan kepada hamba.

Cara-caranya -
1.Putuskan ikatan keduniaan dari hidup kita. Ambillah dunia sekadar perlu sahaja. Jadikan ia sebagai landasan utk mencapai kebahagiaan di akhirat.
2.Makrifatullah - dengan jalan mengenal Allah dan sifat-sifatNya. Kata orang "Tak kenal, maka tak cinta"

Tanda-tanda mendapat kasih Allah SWT:
1.Allah akan menguji hamba-hambanya dengan musibah, kesusahan dan sebagainya.
2.Allah akan menyusun kehidupan yang baik padanya dengan dipermudahkan urusan dan sebagainya.
3.Manusia tidak akan mudah tertipu dengan hawa nafsu.
4.Diri akan suka kepada kematian.dan sentiasa bersedia dengan amal soleh.
5.Sentiasa mengamalkan zikrullah
6.Suka bermunajat di tempat-tempat sunyi.
7.Kasih sesama Mukmin, keras terhadap kuffar.
8.Sentiasa takut pada Allah.

Sesiapa yang menjadikan Allah sebagai cinta agungnya, amat beruntunglah hidupnya di dunia dan Akhirat.
Di antara keuntungan yang diperolehinya ialah:
1. Tiada kecewa
Seseorang itu tidak akan kecewa dalam percintaannya merebut cinta agung. Seandainya semua makhluk di bumi dan langit berlumba-lumba merebut cinta Allah, tidak ada siapa yang akan kecewa bahkan Maha Kuasanya Allah dapat membalas cinta semua makhluk-makhlukNya serentak dari yang sekecil-kecilnya hinggalah yang sebesar-besarnya. Tiada siapa yang akan kecundang dan kecewa dalam perebutan mencari cinta agung.
2. Tiada saingan
Tidak akan berlaku saingan, pertarungan, permusuhan atau peperangan dalam mencari cinta Allah. Sebaliknya dalam perebutan mencari cinta dunia sama ada cinta manusia, biasanya akan berakhir dengan permusuhan dan akan ada yang kecewa dan menderita.
3. Mendapat ketenangan dan kebahagiaan
Mendapat cinta Allah akan membuahkan ketenangan, kedamaian, keamanan dan kebahagiaan yang hakiki. Jiwa lapang, hati senang dan tenang. Bahkan kesengsaraan, kesakitan atau penderitaaan dalam usaha meraih cinta agung itu pun sudah merupakan sebahagian daripada kebahagiaan. Kadangkala hati resah, cemas dan bimbang apakah cintanya terhadap Allah itu berbalas. Dalam keresahan cemas dan bimbang itu terubat pula dengan keyakinan bahawa Allah itu Maha Luas RahmatNya. Maka di situ pula bertambah lagi ketenangan. Sesekali terasa diri lemah, dhaif dan lalai, tertebus pula dengan pengaduan serta bermanja-manja dengan Allah SWT yang Maha Pengasih. Bertambah pula mendalamnya rasa kehambaan. Sebaliknya merebut cinta dunia akan menimbulkan keresahan dan tiada ketenangan di jiwa. Walaupun dunia yang dicintai itu sudah ada di tangan, namun fikiran masih kusut.
Mereka yang gagal mendapat dunia yang dicintai dan diburunya itu pula sudah rarnai yang sakit jiwa dan berputus asa. Bahkan ada yang sanggup bunuh diri kerana kecewa dalam percintaan yang tidak kekal itu.
4. Dapat kawan dan perpaduan
Bersama-sama mencari Allah membawa manusia berukhuwah dan berkawan. Walaupun manusia itu dari berlainan latar belakang, bangsa, pangkat, kedudukan malah jika pernah menjadi musuh sekalipun, namun di dalam perjuangan merebut cinta Allah, secara automatik setiap hati manusia itu akan terikat satu sama lain. Kerana masing-masing sedang dalam perlumbaan mencari cinta yang satu iaitu cinta yang hakiki. Sebaliknya pertarungan dalam merebut cinta dunia akan mengakibatkan ukhuwah dan persahabatan makin jauh dan terbarai. Akhirnya akan membawa kepada pecah belah dan permusuhan.
5. Menghilangkan mazmumah
Mencari cinta Allah dapat membantu menghilangkan mazmumah. Mazmumah adalah sifat-sifat keji yang terdapat dalam diri manusia seperti hasad, dengki, sombong, ego, tamak, gila dunia dan lain-lain. Mazmumah dapat merosakkan segala kebahagiaan dan ketenangan di dalam jiwa seseorang insan. Perlumbaan mencari cinta Allah adalah salah satu proses paling berkesan dalam usaha seseorang manusia meruntuhkan mazmumah di dalam jiwa.
Sebaliknya, merebut cinta dunia akan menebalkan mazmumah. Hasad dengki pasti akan berlaku dan ia bagaikan siraman baja yang menyuburkan lagi pohon mazmumah dalam diri manusia.
6. Disenangi oleh orang
Mengejar cinta Allah orang akan suka dan rasa senang. Tiada siapa yang akan rasa tercabar atau tergugat dalan pertarungan merebut cinta Allah. Orang yang berusaha merebut cinta agung akan disenangi semua makhluk. Manusia senang dan sayang padanya dan para malaikat juga turut mendoakannya. Kerana makin ramai yang merebut mencintai Allah, semakin mendorong kepada tercetusnya keamanan, ketenangan dan kebahagiaan. Sebaliknya di dalam sesuatu pertarungan atau perebutan lebih-lebih lagi perebutan cinta dunia, ramai yang tidak senang dan makin dibenci orang. Semakin sengit perebutan dunia, makin bertambahlah huru-hara dan porak-peranda hidup.
7. Tidak akan kesepian atau keseorangan
Memburu cinta Allah tidak akan keseorangan dan kesepian. Biarpun tiada kawan bersama, kita tidak akan rasa kesunyian dan ketakutan kerana Allah yang menjadi cinta agung sentiasa ada bersama. Malah Allah bukan sekadar boleh memerhati, bahkan boleh menjaga dan melindungi kita. Malah di waktu kita tidur, di kala kekasih yang paling hampir dan paling kita cintai pun tidak mampu untuk menjaga kita. Allah boleh menjaga dan mengawal kita kerana Dia tidak tidur.

Meletakkan cinta dan harap pada Allah akan membuatkan hati sentiasa rasa tenang dan selamat kerana kita tahu bahawa kita berada di dalam kawalan dan penjagaan satu Zat yang Maha Agung lagi Berkuasa. Sebaliknya, manusia yang menyandarkan diri kepada cinta selain Allah, belum tentu makhluk yang dicintainya itu dapat mendampinginya sepanjang masa lebih-lebih lagi menjadi pelindungnya setiap masa.
8. Jalannya luas dan selamat.
Mengejar cinta Allah jalannya luas, lapang, selamat dan menyelamatkan, manakala mengejar cinta dunia jalannya sempit, himpit- menghimpit serta memudharatkan. Begitulah beruntungnya sesiapa yang menjadikan Allah cinta agungnya dan malang sekali bagi sesiapa yang memburu cinta selain Allah.


Cinta Kedua - Cinta sesama makhluk Allah yang bersandarkan keimanan.

Hakikat cinta tingkat menengah adalah suatu kuasa yang datang dari perasaan hati dan jiwa. Ia timbul dari perasaan seorang yang terikat hubungan dengan orang yang dicintainya dengan ikatan aqidah, keluarga kekerabatan, atau persahabatan. Terbit dari perasaan lembut yang ditanamkan oleh Allah, dalam hati dan jiwa seseorang, akan terbentuk perasaan kasih sayang dan cinta daripada seseorang Mukmin terhadap seorang Mukmin yang lain, seorang anak terhadap kedua-dua orang tuanya, keluarganya, kaum kerabat dan sahabat-sahabatnya.

Oleh itu cinta yang disyariatkan diantaranya adalah cinta kepada saudara seiman. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidak sempurna iman salah seorang diantara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sesama muslim sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri" (HR Bukhari dan Muslim). Cinta ini bermanfaat bagi orang yang melakukannya sehingga mereka layak mendapat perlindungan Allah di hari yang tiada perlindungan kecuali perlindungan Allah sahaja.

Menyintai atau ingin dicintai oleh manusia bukanlah kemuncak cinta atau cinta agung, kerana cinta sesama manusia tidak kekal. Paling lama sekadar tempoh masa kita masih hidup. Bahkan sering berlaku dalam sebahagian perjalanan usia kita lagi, iaitu sebelum kita mati, cinta itu telah pudar atau terungkai sama sekali. Cinta yang diagung- agungkan dan dipuja-puja itu hancur berkecai.

Di sini barulah kita sedar bahawa cinta kepada makhluk atau cinta daripada makhluk bukanlah cinta yang hakiki atau sejati. Itu hanya cinta sementara waktu. Kita sahaja yang menyangka cinta itu sejati dan sampai ke hujung. Rupa-rupanya dalam perjalanan umur, cinta kita kepada orang lain atau cinta orang lain kepada kita, dengan sendirinya dia ataupun kita sendiri yang mengungkainya semula atas sebab-sebab yang bermacam-macam.

Oleh kerana itulah, mencintai makhluk selalu mengecewakan kita sekalipun bukan satu kesalahan. Jadi jangan meminta, menagih atau mengharapkan sangat untuk mencintai manusia atau dicintai oleh manusia walaupun ia tidak salah. Cinta itu tidak abadi.

Sebaliknya berilah dan terimalah cinta yang kekal abadi. Itulah cinta agung namanya. Iaitu cintakan Allah yang Maha Agung. Inilah cinta yang hakiki, yang sejati, yang kekal abadi dan membawa kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di Akhirat.


Cinta yang terendah - Cinta yang hanya menurut nafsu tanpa batas.

Ini adalah cinta yang terendah, cinta jenis ini adalah cinta yang paling hina, kerana itu ia adalah cinta kelas bawahan, dan bentuknya pelbagai jenis:

1.Cinta kepada Thaghut (Al-Baqarah:165)
2.Cinta kepada musuh-musuh Allah (Al-Mumtahanah:1)
3.Cinta berdasarkan hawa nafsu (Yusuf:30)
4.Cinta yang lebih mengutamakan cinta kepada orang tua, anak isteri, keluarga, perniagaan, dan tempat tinggal (At-Taubah:24).

Kesan-kesannya:
1.Akan jauh dari rahmat dan kasih Allah
2.Jiwa akan menderita kerana terpaksa menjaga hati pasangan
3.Hatinya menjadi tawanan kekasihnya, hanya menurut kehendaknya shj
4.Rosak pancaindera lahir dan batin
5.Hati terhijab dari hidayah Allah





5 comments:

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

sayangilah orang di sekeliling kita selagi mereka masih ada.. jangan sampai mereka dah tiada baru kita nak menyesal..nasik dah jadi bubur.. tak gune lagi untuk meratap pemergian yang tersayang.. =)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

izakhairi said...

Cinta dan sayangilah hanya kerana Dia, kerna pasti ia akan kekal lama...jangan cinta kerna nafsu, buruk padahnya...

Nikel Khor said...

cinta la orang sebelum anda dicintakan

insanitis37 said...

Kunjunga pertama kle blog sufistik ini...
Cinta adalah hidup. Tanpa ia takan ada hidup. Hiduplah dalam cinta

BENA said...

dpt epoto klik2
huuuu~

Teman Setia Kami

Tafsir al-Quran Miracle Reference 22 in 1

Dapatkan Sekarang. Tempahan boleh dibuat dengan menghantar email kepada saya di: fazakkeer@gmail.com atau arqustany@gmail.com. Sementara stok dengan saya masih ada. Harga yang ditawarkan masa sekarang ialah RM150.00 sebuah (termasuk penghantaran hanya di semenanjung Malaysia) Jika mengambil sendiri harga hanya RM130.00 sebuah.

Ruangan Iklan

Jika ada sesiapa yang ingin mengiklankan bisnes mereka bolehlah emailkan kepada saya di: fazakkeer@gmail.com

wibiya widget

Download MP3 Ceramah

MP3 Ceramah: Tuan Ibrahim Tuan Man

1. Antara Ahli Syurga & Neraka
2. Antara Ujian & Bala
3. Azab Neraka
4. Dajjal
5. Ikhlas Dalam Amalan
6. Mendidik Anak Yang Soleh
7. Kelahiran & Kematian


MP3 Ceramah: Ustaz Azhar Idrus

1. 12 Ribu Dosa
http://www.mediafire.com/?yvmj4zlzwmm
2. Dua Kali Bodoh
http://www.mediafire.com/?diwzhy12tjk
3. 28 Nabi
http://www.mediafire.com/?nmtwn0u0zyk
4. Adab Sembelih
http://www.mediafire.com/?bdmjmudmk4z
5. Air Zam Zam
http://www.mediafire.com/?ztmrahzzzti
6. Alam Barzakh
http://www.mediafire.com/?yuqlqym15n4
7. Amanah yang Semakin Hilang
http://www.mediafire.com/?tnqkwjjotnt
8. Anak Derhaka
http://www.mediafire.com/?om1ygodmmnt
9. Angin Merah
http://www.mediafire.com/?it5g0jddmj0
10. Awek Takraw
http://www.mediafire.com/?w2wnozmjzua
11. Bab Jenazah
http://www.mediafire.com/?dmmj0mojjjz
12. Bahaya Fitnah
http://www.mediafire.com/?qntgdndzrco
13. Bahaya Kemewahan
http://www.mediafire.com/?h3zzyzmymht
14. Baiki Agama
http://www.mediafire.com/?ixjmoh4mwry
15. Baju Telanjang
http://www.mediafire.com/?d1e2ytwmzwc
16. Basuh Hati
http://www.mediafire.com/?idh4qnzqjhm
17. Batu Pelesit
http://www.mediafire.com/?gv3v1kndhmj



MP3 Ceramah: Dato Ismail Kamus

1. Adab & Hikmah Menziarahi Orang Sakit: klik di sini
2. Perjalanan Umur: klik di sini
3. Asbab Nuzul: klik di sini
4. Adab vs Ibadat: klik di sini
5. 6 perkara antara doa dan zikir: klik di sini
6. Cari Hidayah: klik di sini
7. Apa Perlu Tauliah: klik di sini
8. Bidaah Dalam Solat
: klik di sini
9. Fitnah Kubur: klik di sini
10. Hukum Berjampi: klik di sini
11. Kelebihan Ilmu: klik di sini
12. Kelebihan Umat Nabi Muhammad: klik di sini
13. Alam Jin 1: klik di sini
14. Alam Jin 2: klik di sini
15. Alam Jin 3: klik di sini
16. Mengenal Jin 1: klik di sini
17. Mengenal Jin 2: klik di sini
18. Mengenal Jin 3: klik di sini
19. Mengenal Jin 4: klik di sini
20. Mengenal Jin 5: klik di sini



MP3 Ceramah: Tuan Guru Nik Abdul Aziz

1. Malam Nisfu Sya'ban: klik di sini
2. Bohong yang dibolehkan: klik di sini
3. Bertauhid mengenal Allah: klik di sini
4. Asal Usul Sifat 20: klik di sini
5. Doa Mengukuhkan Hati Si Mati: klik di sini
6. Ikat Setia Cara Islam: klik di sini
7. Islam Daya Penyelesaian: klik di sini
8. Keadilan Islam: klik di sini
9. Konsep Barakah Dalam Islam: klik di sini
10. Kunjungan Munkar Nakir: klik di sini


MP3 Ceramah: Dato Haron Din

1. Talaqqi Al-Fatihah: Klik di sini
2. Talaqqi Selawat Syifa': Klik di sini
3. Jiwa yang Tenang: Klik di sini
4. Israk Mikraj 1: Klik di sini
5. Israk Mikraj 2: Klik di sini
6. Manusia dan Islam: Klik di sini
7. Cabaran Perjuangan Islam: Klik di sini
8. Cahaya Iman: Klik di sini
9.
Cintai Islam: Klik di sini
10. Ikuti Para Ulama': Klik di sini
11. 4 Halangan Daie (side A): Klik di sini
12. 4 Halangan Daie (side B): Klik di sini


MP3 Ceramah: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

1. Halal Haram (Aurat): klik di sini
2. Halal Haram Pelaburan Saham: klik di sini
3. Kaedah & Hukum Jual Beli: klik di sini
4. Pelaburan Internet: klik di sini
5. Maulid Nabi: klik di sini
6. Penjelasan FOREX: klik di sini
7. Rasulullah Pakar Ekonomi: klik di sini


Muat turun

Doa-doa
Doa harian: klik di sini
Doa masuk hutan: klik di sini
Doa sakit kepala: klik di sini
Doa Bismillah enam: klik di sini
Doa Istikharah: klik di sini
Doa jamuan akhir tahun: klik di sini
Doa kejayaan: klik di sini
Doa pengasih anak: klik di sini
Doa peperiksaan: klik di sini
Doa kem bestari solat: klik di sini
Doa Yaasiin: klik di sini
Doa sempena mesyuarat: klik di sini
Doa angin ahmar: klik di sini
Doa Solat Hajat: klik di sini
Doa Solat Dhuha: klik di sini
Doa Solat Tahajjud: klik di sini
Doa Solat Terawih: klik di sini
Doa Solat Witir: klik di sini
Doa Sepanjang Mengerjakan Haji: klik di sini


Selawat Nabi
Selawat al-I'tiraf: klik di sini
Selawat Badar: klik di sini
Ya Nabi Salam Alaika 1: klik di sini
Ya Nabi Salam Alaika 2: klik di sini
Ya Rabbil-Bil-Mustafa: klik di sini
Selawat-Badwi: klik di sini
Selawat-Dawam: klik di sini
Selawat-Syifa': klik di sini
Muhammad Ya Habibi: klik di sini
Selawat-Maulid: klik di sini


Kategori

Logo SKSSJ

Logo SKSSJ